6

Kekurangan melabur dalam unit amanah

Sebelum ini saya ada buat entry secara mudah berkenaan dengan kelebihan melabur didalam unit amanah.Hari ni saya nak share satu lagi iaitu kekurangan melabur didalam unit amanah sebagai sambungan dari entry tersebut.

Antara kekurangan melabur dalam unit trust atau unit amanah adalah :

1. Risiko – risiko memang tidak dapat dielakkan bila kita membuat pelaburan.Cuma kita perlu tahu apakah risiko2 yg berkaitan yg pelaburan yg dibuat.Dari pendedahan risiko yg ada akan memberi gambaran bakal pulangan yg diterima.

2. Kawalan – tidak mempunyai kawalan keatas urusan jualbeli portfolio kerana ianya dibuat oleh pengurus dana.

3. Yuran dan bayaran – terdapat kos pelaburan seperti bayaran perkhidmatan awal,yuran keluar,yuran pengurusan dana dan yuran pemegang amanah yg akan mengurangkan pelaburan.Mana ada semua nak dapat percuma dlm dunia ni.

Itulah serba sedikit kekurangan bila melabur didalam unit amanah.Tiada pelaburan yg perfect semua ada kelebihan dan kelemahan masing-masing.Yang penting dengan kelebihan dan kelemahan yg ada, dapat kita nilai samada ianya sesuai atau tidak dengan objektif kewangan kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Carian Kata Kunci:

Filed in: Financial Planning, News, Unit Trust Tags: ,

Get Updates

Share This Post

Related Posts

6 Responses to "Kekurangan melabur dalam unit amanah"

  1. Zam says:

    Assalamualaikum,

    Salam perkenalan, berkenaan kekurangan melabur dalam unit amanah ini,Memang saya setuju sangat dengan apa saudara katakan tu.Unit amanah ini sesuai untuk golongan yang tidak tahu berkenaan pelaburan dan juga sesuai yang ada duit banyak dan tak ada masa untuk mengurus duit tersebut.Bagi yang dah tahu tentang apa itu pelaburan dan selok beloknya. Elok buat sendiri ja.
    .-= Zam´s last blog ..Ikan Pekasam Kg Pering =-.

    • dynn says:

      @zam – ada jugak mereka2 yg faham dan mahir dlm pelaburan masih melabur dalam unit amanah..sebab mereka mahu mempelbagaikan pelaburan mereka…jadi bukan la unit amanah ni semesti bagi org yg tak tahu berkenaan pelaburan.

  2. JomLabur says:

    betul tu, saya sendiri pun telah terlibat secara langsung dengan pelaburan2 lain seperti forex, stocks dan juga komoditi, tetapi pelaburan unit amanah lastly jadi pilihan disebabkan oleh pengurusan dana yg profesional…so, kita dah xde tekanan kat situ…risiko pun terkawal disebabkan oleh kepelbagaian…
    .-= JomLabur´s last blog ..Unit Amanah – Modal Terhad- Pulangan Lumayan =-.

Leave a Reply

Submit Comment

CommentLuv badge

Teknik Jana Untung 40% Dari ASB DOWNLOAD SINI SEKARANG